Friday, February 18, 2011

Hijab ,

Assalamualaikum...

Hai kawan-kawan yang super awesome! Maaf dah lama tak update blog sebab busy sangat. Ada banyak nak dicerita tapi sebab gambar-gambar belum masuk lagi dalam netbook ni, jadi saya pun terfikir untuk buat satu tajuk mengenai Hijab :) Haha entri ini mungkin akan macam nampak saya seperti nak berdakwah atau tunjuk saya baik dan sebagainya. Ini hanyalah kisah hidup yang saya rasa nak kongsi dengan kawan-kawan yang awesome kat sini.


 "Islam is simple and beautiful in it's own way". 
                                                                         -Ayah                                                 


I believe that is so true :)

Dulu, saya sebenarnya seorang yang tak bertudung. Ada juga orang bercakap, tapi, waktu itu saya tak kisah sebab I am comfortable being myself :) Kalau nak tahu, sebelum saya tak pakai tudung, saya senang berpeluh especially time azan. MasyaAllah, tuhan saja yang tahu. Berpeluh, panas lagi. Hmm Bukan nak buat cerita untuk jadikan cerita ini lebih menarik, tapi inilah yang saya rasa sebelum saya berhijab.

Sebelum saya berhijab, saya selalu bertanya dengan kawan-kawan saya apa yang seronoknya pakai hijab ni, Is it a trend ke atau macam mana. Even kawan saya terangkan pun, saya macam "oh, okay.." . Tapi dalam diam, saya cuba pakai tudung , saya cuba cari identiti saya. Saya cuba cari apa keistimewaan bila bertudung ni dan saya cuba selesakan diri dengan keluar bertudung. Mula-mula pakai tu macam cakap dekat diri sendiri "Eyh, macam cantik je aku pakai tudung ni." Okay, memang tahap perasan yang agak tinggi waktu itu =,="

Alhamdulillah, hati saya betul-betul terbuka dan saya mula berhijab sewaktu saya di tingkatan 2. Saya ingat lagi pada waktu itu, bulan April. Sebelum saya nak pakai tudung, saya tanya ayah dan seperti yang ayah selalu buat, dia memberikan pendapat dia sebagai seorang ayah. "Wawa, kalau nak pakai tudung, make sure yang wawa betul-betul nak pakai tudung. Bila dah ambil keputusan untuk pakai, kena teruskan sebab bila wawa pakai , buka, pakai, buka tudung, itu seolah-olah wawa memainkan agama ", itulah yang ayah cakap bila saya minta pendapat dia. 

Waktu saya tanya dengan mama, mama just senyum dan kata kalau itu pilihan saya, mama support dan Alhamdulillah. Same goes to my first sister, kak iza. Tapi, at first dia macam tak setuju sebab dia kata saya belum bersedia. Jadi, kena buat decision betul-betul.

Untuk yang tak tahu, saya datang dari keluarga yang sangat supportive dan terbuka. Bukanlah terbuka sehingga melakukan benda-benda yang tak baik, tapi terbuka dari segi pilihan untuk menjadi siapa pun yang kita nak jadi. Dalam family saya, masih ada lagi yang tak memakai hijab macam kakak saya nombor dua. And believe me, she have her own reason kenapa dia belum bersedia memakai hijab.  So, bila saya memakai hijab ni, saya dapat rasa satu kelainan yang saya tak rasa sewaktu saya belum berhijab :)Mula-mula dulu pakai sebab rasa macam cantik, tapi bila dah betul-betul pakai, saya rasakan satu ketenangan. A peace that I can never translate with my own word. Bila dulu saya selalu rasa panas, berpeluh, Alhamdulillah, bila dah pakai hijab ni, saya dah tak rasa semua itu. Saya rasa diri saya lebih terurus, lebih selesa dan yes! TENANG. 



So, itulah antara cerita bagaimana saya mula berhijab dulu. Mungkin orang kata, kita bertudung sebab trend, kita bertudung sebab nak nampak cantik, tapi biarlah apa orang nak cakap, sebab hanya diri kita yang kenal siapa kita. Dan, kita juga jangan simply judge orang yang tak bertudung kerana mereka adalah mereka. As long kita semua menjadi diri sendiri, itu sudah cukup menenangkan. Jangan biar pandangan orang lain membunuh personaliti dan diri kita, okay? K lah, saya nak tidur. Esok saya blog pasal laman web. TETTTTTT. Itu, esok okay? Much love, Bye :) 



Notakakilima : Saya tahu, sekarang saya masih belum lengkap lagi menjadi muslimah yang berhijab mengikut tatatertib, tapi I promise to always improve myslef and be a better muslimah, InshaAlah.




28 comments:

Farah Amira said...

gud job , girl!
Allah is always by our side.

Cikbeyla Nabiella said...

kite same! :)
keep it up girl!

nur amalina athman said...

wawa... bgus laa wawa pkai tudung.. mmg tak rugi pon

Hannah Rafiq said...

Allah choosed you :)

♥nyeto89♥ said...

wawa mmg comey bertudung :D

Unknown said...

thumbs up!

TS said...

alhamdulillah...
bukan sume orang dapat hidayah tu dik...

syuwai said...

memang bnyk kelebihan org bertudung nu..*wink2x

Sophie Al-Yahya said...

good girl.. =)
baru post pasal hijab beberapa hari lepas.. =)

cik gojes :) said...

biLa sentuh isu tudung mesti ramai sensitif...it's aLL came from the heart...bersih hati, datangLah hidayah yang perLu cari itu...weLL, fesyen is ok but seLari dengan isLam =)

Alloane Sharks said...

Alhamdulillah...
keep it up......
4 a better future...

tomatokering said...

bagus.. be yourself kayh.. support u ! ;)

::NuHa@21:: said...

Alhamdulillah.. Allah dah bukakan hati adik utk berhijrah kearah yg lebih baik..be yourself ok..
Islam is the way of life.. ^_^

meow said...

alhamdulillah... its for your own good dear.. :)

Unknown said...

be yourself (: keep on girl !
najwa cantik pakai hijab ;D

missR said...

i.Allah wawa dan kita semua boleh untuk jadi muslimah yang lebih baik !amin. :)

Fathiah Rosdi said...

adek tomei...kakak tag adek dlm entri akak tjuk contest pose cmel..
nnt p usha yep..=)

Achu said...

As salam...

Alhamdulillah :)
sama2 kita jaga aurat kn...
doakan yg terbaik utk najwa :)

❤nadia pink❤ said...

like.like.like

Izzan Salwana said...

Cograt najwa! :)

caHAYA said...

tiade yg terlambat sblom kmatian. insyaallah, muda2an sgala prubahan ke arah kbaikan diterima Allah..amin :")

ezy.fia said...

awk sgt comel..
=)

hanisah said...

bagus3 ! =)
kekalkan hijabmu najwa ! =)
♥ bila kamu berhijabb !

Unknown said...

so sweet bila kamu pakai hijab..harap kamu kekal memakainya dan pakai kerana ALLAH SWT..

Hani Syahida ✿ said...

bertudung bukan bila bersedia ja..Itu suruhanNya ;-)

wanie m'nJ said...

x semestinya org yg bertudung tu baik,dan tak semestinya free hair tu kurang baik.pakai tudung wajib mcm solat jugak.terpulang kpd setiap individu utk top up amal ibadat dia. :)

Faa Maryanne said...

ignore what people said ;) ambil sebagai satu cabaran.

pariparibiru said...

great dik! so proud of u...