Saturday, May 21, 2011

a letter to a friend,

Assalamualaikum...

Saya dah berfikir banyak kali untuk membuat artikel ini, tapi saya asyik tersentak dari melakukannya, tapi saya dah tak tahan lagi. Saya minta maaf kepada semua kawan-kawan yang super awesome kalau tak menyenangi perbuatan saya ini. Tapi, I just had enough.








Kepada semua orang yang membenci saya,

Saya tak pernah memaksa anda untuk menyukai saya apatah lagi untuk meminati saya. Jujur saya katakan, tak pernah terlintas pun dalam kepala saya akan berada dimana tahap saya berada sekarang. Ini bukan plan saya untuk menjalani hidup sebagai "artis" atau apa sahaja yang anda panggil saya, di zaman persekolahan. Jujur saya akui, tak pernah sekali pun saya berhenti bersyukur kepada Allah atas segala nikmat yang telah Dia berikan kepada hambaNya yang kerdil ini.

Namun, atas kekhilafan, kesalahan, kerana saya juga manusia biasa, saya melakukan kesalahan ketika disekolah saya, yang mana ketika semua menyanyikan lagu negeri Johor, saya diantara beribu orang yang terkhilaf dan duduk sewaktu lagu itu dinyanyikan. Ya, itu adalah kesalahan saya, saya akuinya kerana kita sepatutnya menghormati lagu negeri kita.

Tapi, apa yang saya kesal, kenapalah "mereka-mereka yang mengambil berat" mengenai saya ini, tidak pergi kepada saya dan tegur saya untuk bangun. Jangan risau, saya bukan cepat melatah sekiranya itu adalah kesalahan saya. Yang saya kesal, "mereka-mereka yang mengambil berat" ini mengupdate status di FB dengan memerli mengatakan saya artis dan lupa daratan. Menjadi persoalan disini adalah, "KENAPA DLM RAMAI-RAMAI ORANG YANG DUDUK KETIKA DI PERHIMPUNAN SEWAKTU LAGU JOHOR DIMAINKAN, SAYA JUGA YANG AWAK KUTUK? DAN KENAPA MESTI DI FACEBOOK?  "

Adakah kerana saya artis atau apa? Saya tidak pernah menganggap diri saya artis atau sebagainya. Seperti anda gelarkan diri saya, "HANYA PEREMPUAN YANG COVER LAGU ORANG DI LAMAN YOUTUBE" , adakah begitu teruk saya dimata "mereka-mereka yang mengambil berat ini"? Dan sekiranya saya salah pronounce dan sebagainya, adakah begitu berdosa sehingga perlu dikutuk segala? Cacilah, makilah saya di YouTube, tak pernah sekali pun saya bantah. Malah saya cuba untuk improve kan diri saya. Jadi, kenapa perlu diperli dan sebagainya?

Apa yang membuatkan saya lebih kesal, adalah mereka ini adalah junior saya. Yes. JUNIOR saya. Dan apa yang saya lebih kesal adalah, mereka cakap tak seperti mereka buat. Mereka kata jangan libatkan parents, tapi mereka sendiri melibatkan ibu bapa dengan berkata apa pada ibubapa mereka sehingga ibu bapa mereka turut memandang serong kepada saya.

Mereka kata mewujudkan satu komuniti FB yang dengan terangnya menyebut ;

 Dan sekarang saya bertanya, apa yang mereka buat ini, bukan psycho ke?






Dan ya, sehingga ke hari ini, yea, HARI INI, tidak pernah sekali pun saya psycho mereka dengan kata-kata apa pun yang mereka lemparkan dekat status FB saya. Benar kata orang dulu-dulu, THINK BEFORE YOU ACT. So, kalau nak buat komuniti yang bertajuk seperti diatas, you, yourself patutnya tak buat macam tu. okay?


Saya tidak kisah jika anda melabelkan saya seperti mengaibkan orang dan sebagainya, tapi sedarlah, saya mempunyai keluarga, ibu bapa, adik dan kakak yang perlu dijaga hatinya, dijaga namanya. Dan saya bukan nak besarkan keadaan, kerana saya sendiri telah berjumpa dengan mereka untuk bertanya apa masalah sebenarnya, dan mereka refused untuk menjawab nya. Maka, saya perlu buat seperti ini kerana mereka juga menggunakan jalan yang sama untuk berterus terang.

Hentikan lah segala benda yang anda buat ini sebab kak iza saya pernah kata,"mengutuk orang, menghina, mencaci dan sebagainya, tak akan membuatkan anda lebih baik atau lebih bagus dari orang itu" Lebih baiklah kita belajar bagaimana untuk mengimprovekan diri kita, untuk jadikan diri kita lebih baik dari sebelumnya.

Kenalilah diri saya dulu sebelum anda membuat sebarang judgement. Jangan kerana kita pernah berselisih, dan saya terlepas untuk senyum kepada awk, awk terus melabelkan saya sebagai sombong dan sebagainya. Come to me and tell me if I did something wrong, trust me, I won't bite.

Ini juga entry peringatan kepada diri saya. Jujur saya akui, pernah terlintas untuk give up. Tetapi, melihat sokongan kalian yang berada di Facebook sebanyak 29k dan jumlah kutipan viewers hampir mencecah 2juta, saya bersemangat semula. Dan kali ini, ingin saya beritahu bahawa, saya menyanyi untuk diri saya, keluarga saya dan kesemua 29ribu kwan-kwan awesome saya, InshaAllah.

Thank you for the love and support. Sekiranya saya ada tersilap salah, maafkan saya. Tegurlah saya kerana saya sendiri manusia yang tidak sempurna dan melakukan kesalahan. Dan saya percaya, di dunia akhir zaman ini, semua dibayar secara cash. Allah itu maha adil.

Wasalam.


p/s : adakah ini dilabel sebagai buli ? You judge :')




303 comments:

«Oldest   ‹Older   201 – 303 of 303
Unknown said...

im ur new follower.

as u always heard, i like ur voice.

and im jelouse. haha. XD

nak tau tak, org tu jeles je kat ko. chill je. tak sakit pun. orang jeles buta tuli mmg mcm tu. nk jatuhkan org je keje.

hope u success la ye.

good luck!

Zara Rahman said...

Hey wawa. As u can see, haha, byk gla org comment, smpai i pun clueless nk cmment apa. Huhu. But, think about it, we, yr fans, believe in u. We were fascinated at yr voice n yr braveness at yr young age :) We will keep on supporting u, n never let us down :)

abidjd said...

hehe, just being ur self..love wht u do..

akim_conan17 said...

tak apa dear.....I tetap akan support you

Unknown said...

support najwa latif .

http://nurfaie.blogspot.com/2011/05/najwalatif-figura-hangat-masa-kini.html

Rean said...

najwa pernah x dengar 50% manusia tidak suka pada kita..byk tu kan?50% dari penduduk bumi..sgt ramai..sebab mcmane kita nk tahu org suka kita ke tak?org akan ckp 50-50 kn? so dont worried too much what others saying about u..and u shud know that u still got many of fans to support u! :)

Dinie Arina said...

sokay najwa....
tu masalah dyorang....
mulut org ta ley nk ttup an...
hak dyorang tuk brkata-kata..
yg pntg niat kita....
be strong...keep it up!!!

yaya(; said...

hidup orang Batu Pahat :')

silver'z:) said...

just ignore,think postive and always look foward! ;)

Anonymous said...

I just wanna say, I kinda know how it feels like and I know how people in tigs are acting like, I've been in your place before though yours seems worse, but the most important thing of all is, remember Allah is always by your sidee ;)

Balqis Mayangsari said...

kak najwa saba jep la...
saya pon x phm asal lah diorg nk nyibok sgt...
hai~
sebeno yer diorang jeles sbb ade org lgi atas dri diorg...
diorng2 tu kan boleh dikatakan 'popular'...so diorang x nk kepopularan diorang tu t'jejas sebab akak...
saba kak..
saya tetap sokong akak!

Ain Muszaini said...

kak sbr jea lha yep...
dwng t0h sbnr nye jelez nan akak
..hee~~ kayy kak??
btw..ain mnt sngad kt
akak hee~v0ice akak besh gler..
kayy lhaa,, bai
ASSALAMUALAIKUM
saranghae akak !

Unknown said...

najwa.. bnyk kn bersabar k.. manusia2 'cerdik pndai' mmg gtu.. n manusia2 nie la yg anggap diri dorg nie ' superb smthing' pdhal dorg nie 'superb nothing'. cbe fkr balik..dorg2 nie.. ckp org pndai kan.. sbnrnyer sedar2 x sedar dorg nie sllu amik kisah psl awk..sbb tu dorg ada perasaan dengki jelez sbb dorg xde ape yg awk ade.. so.. rileks la.. never give up bcz of them k dear.. ^_^

safurara said...

akk just nk ckp 1 je dik,kite tak boleh nk puaskan hati semua org,just igmore mereka.just anggap mereka jeles ngan kamu

Yaya Maisarah said...

kompem deorang jelez.. we'll always support u, k! :) sabar je.. tpi ade jugak rase, kiteorg yg comment ni snan je ckp.. tp najwa susa kot nk face sumer tu.. apepon,, sabar k..

*JinuTz* said...

dear najwa...its ok...kritikan tu kan membina...ko buat derk ja dengan pa yg diorang cakap ngan ko...Truskan ja ngan jiwa ko sbgai si gadis Youtube...KAy...chayo2...
*slang sabahan yerr..hee...thumbs up 4 u...keep it up...

nORmAL said...

salam maaf la masuk ikut suka hati jer hhehe...

sabar jew la k.. sesetengah manusia memang tak kita berjaya dan ada sesetengah manusia bila kita susah lagi mereka suka kita susah.. senang cerita susah nak paham hati manusia ini.. oleh itu biarkan mereka dengan dunia meraka dan kita terus menjadi diri kita untuk berjaya... penat nanti mereka diam la to nanti.. semoga apa yang Najwa buat adalah yang terbaik untuk diri dan parent Najwa itu lebih penting.. semoga Berjaya K.. Senyum selalu..

ejulz said...

owh.. najwa ni rupanya.. penah juga tgk youtube aritu.. sedap suara..

jgn fikirkan sgt apa yg negatif dari org lain.. teruskan usaha dgn niat mbantu keluarga selain sbg karier..

leh ajar abg main gitar? xreti main gitar laa.. haHaha.. adehh

Anonymous said...

Akak,ignore je.Bukan ke dosa mencaci orang.Nanti pandai2 diorang lah jawab kat Tuhan nanti kat akhirat.
Kay?Sabar eh n Gudluck!^^ Bak kata orang "our enemy is our biggest fan coz they never stop talking about you" so you get the idea :)

p/s:I adore your sweet voice.cewah:D

Atika Farha said...

Hi adik Najwa, i don't know if you get a chance to read this since yang comment sangat lah ramai. i think i saw at times square few days ago, correct me if i'm wrong. :)

you're 16 is it? what impress me is the way you blog tak macam budak 16 tahun. smart, simple, strong. i like it, and keep it that way okay. u're still young. still a loooong way to go. :) i like you. you're such a good girl to me.

anyway, feel free to visit my blog if you have time : http://blogfarha.blogspot.com

stay awesome selalu :)

[sutera kasih] said...

ignore it & be strong dear :)

TUN said...

mereka jeles ngan akak :)
you the best akak
jgn pedulikan apa dorang kata
tu bakat yang ALLAH kasi
teruskan. i will support you :D
dorang kutuk akk.. makne nye die kasi pahala kat akk!

teknokertas said...

najwa..lek la.tade paep..dyOrang jlez la tu..
hurm..lek2 saje..like..:)

Nur Fatiha Azaim said...

yupp.. saya suka awak... kecil2 cili padi.. mungkin mereka cemburu atas kejayaan dan bakat yg awak ada.. selagi awk xmelampaui batas... teruskan usaha... or yg ckp tu mmg die ada phd.. sampai ati mereka...

izzy hamid said...

hye, im ur new follower, selalunya org yg macm awak ckp tu, dengki dgn awak, so buat deeekkk jee. mulut dia kita takk bole nak tutup. be strong girl ! good luck with everything you do :) may God bless you. AMIN

Raudhah Rara said...

x semua owg suke kite...biar la owg nak cakap ape.....dose dea...bkn kite...hu3
^^

mizlynaibrahim said...

hye dear,seyesly akk xpena dgr kowt suara dear coz akk mmg xbpe lyn utube ni.. taw pon from belog budaklelakisebelahpintu.. but that not important ape yg akk komen secara jujur dieorg ni sume dengkikan adik..xkemana pon org dengki2 ni..ramai gak tutup aurat akk tgk tp suka aty ckp org lain jahil?? so dimana abad mereka ye?? so those ppl adik juz abaikan do the best all u can,gud luck for ur passion n study ya..:)) InsyaAllah t akk dengo suara adik..:))

Perempuan Itu Ini said...

Hey, Najwa . it's your senior here .:) From TIGS laaa . ^_^
Sekarang u form 4 kan ? Good luck for next year's SPM . To be honest , SPM sangat2 menentukan segalanya based on my observation la . I've seen my friend cried a lot seeing her result and i'm sure you don't want that to happen to you , girl . :) Good luck in your big exam next yearrr~ and be nice to the teachers . :)

About this entry , i think you just have to ignore it at most . They're just jobless people who want someone to play the fight game with them . So , I advise you to just ignore it .
Lumrah hidup . tak semua orang suka dekat kita . Namun begitu , hehe :) you still have lotsa fan out there includes almost all of TIGS's students . :)
By the way , you really have the talent . It doesn't matter what people say , right ? :B
Cheer up ! I'm sure your loyal friends got your back .
Lagipun , i tengok all the commentors mostly have your back .
Anyway , do your best junior ! :D

p/s : nice blog . will be visiting your blog a lot from now . :)

Sh.Aida said...

gile kentang diorang hentam awak.awak tak kacau diorang pown kan.kalau tak suka pown at least hormat la.
dik oi..diorang yang tak suke awak tu bukannya ape pown,diorang dengki tengok awak HEBAT la..

AA said...

Alah depe tu kutuk salah pronounce macam english dorang terer nak mati je kan.. ignore them girl, improve yourself :D
btw Im a fan of you from perak :D
cheers!

Akmal Khalidah said...

KITA BAKO JE -.-

hehehe :P

Azizi Dain said...

dun worry la..semua tu jenis penakut la.ckp belakang jek reti. btw, jumpe u dekat frinjan 21 malam ni..be the best k!

cinta muka buku satu!

Nik Amirul Izzad said...

ala bior je kt dorg .. jnji ko enjoy lam idup ko & x ggu org lain sudh ler... tp lgu ko best..keep it up(kipidap) :)

Mohamad Asyraf Bin Mohd Rosly said...

jgn pk byk sgt bout this, u have talents that not many of us have. i bukan nak kutuk kaum sendiri la, 1 thing i learn through all my years of living la kan, owg melayu then 2 jatuhkan owg dari bersaing. kalau x puas hati lawan ar, tunjuk yang u better, tp diowg lebih suka badmouth dari face on. no offence, saya juga owg melayu dan saya da byk tgk owg mcm ni n saya sendiri da kena da... so, just keep it up.u r better than those people. :) again, saya minta maaf kalau agak kureng sikit statement saya diatas.

UncleAdlie said...

Najwa...nampakkan? bukan senang nak mencapai kejayaan...bukan senang nak berjaya dan bukan snang nak bagi org suka kita.kita xmintak orang suka kita bukan? kita berdiri dengan kaki kita sendiri.tetapi kita berjalan di satu jalan yang sama ALLAH bagi kepada kita semua...so kita xboleh lari dari orang di sekeliling kita kerana kita berkongsi dunia sama mereka.so terpulang untuk kita guna / bawa / jaga nikmat yang ALLAH beri kat kita.ibarat ALLAH bagi satu tanah yang lapang dan besar,so ape kita nak buat dengan tanah tu?nampakkan?ALLAH bagi kita tapak untuk hidup cuma skarang kita jaga. So,orang yang bnci n dengki kita tu adlah orang yang gagal menjaga nikmat yang ALLAH beri kpda dia dan dia cuba merosakkn nikmat ALLAH bagi kat najwa...so phm kan? kita harus tabah , jangan lemahkn diri kita, kita harus kuat...K? contact abg kat facebook : akuwashere09@yahoo.com

mr azzad said...

hidop mmang camtu.. ada yang benci ada yang suka.. btw azzad suka najwa punya lagu suma... keep it up!! we proud of u la!! ><

aminahzul said...

urgghhhh...Bengkek aku ngan page tuh....macam bagos je....biarlah kak najwa tuh...sibok pehal...ngok btoll...koranglah ade PhD tuh...eiiii....sakit betol hati nihh..

To Najwa::
i'll always support you..hoho...lantaklah ngan diaorang tuh....

Keep It Up Najwa Latif..
GANBATTE!!

Eleena Zakaria said...

chill lahh wawa , u awesome rite , dyorang jelous lahh tuhh :) mulut manusia biasalahh ^^ be strong okey , we all always be with you <3

Unknown said...

alaaa....dak2 ni jeles kat ko kot dik....pasal ko ag pemes dari dorang..eleeehh..da biase sgt perangai dak2 skolah..tetibe jadi musuh bile kite ag up pade dorang...

Ghadish Pinky said...

: sabar erk . da orng nak benci biar je lh ~ awak gak dpt pahalakan . =) btw . i like ur voice girl . keep it up k !

m.a.r.i.n.a.r.i.z.u.a.n. said...

anggaplah dia org tuh kanak2 riang vs sengal yg tak tahu nak hargai org..yg penting kat opis i semua suke awk.. hari2 buka youtube ok... just smile ok..

ZWAN SABRI said...

Biasalah tuu.. orang melayu mana bole tgk org melayu lain bejaya.. so no wonderla why org melayu susah nak berjaya.. huhu..
btw, i love ur song so much..
Cinta Di Muka Buku..
banyak kali zwan ulang2 lagu tuu..
best! ;)

ira said...

saya tetap sokong awak Najwa! (walaupun kita tak pernah jumpa.. hehehe) .. apa2 pun, keep your sweet smile ok ^^ sedap lagu awak ^^ oh ya, kita sebaya ^^

pepelheartless said...

buat x taw je . u're talented . love you =)

Wanie Baharom said...

Najwa Latiff wat dono jer..dorg sumer uh jelez bb dorg xda suara mcm u..so byk2 an la berdoa agr Allah buka skit pintu haty dorg uh erk..papepun hidup hanya sekali jadi kita enjoy..
huhu..

Nabilah Mohamad said...

i knew about u bila dgr hotfm td...u hve such a beautiful voice...n u r talented dik...pedulikan apa org kata...jgn sedih2 or down...ambik tu smua sbgai pemangkin utk adik berusaha dgn lebih keras utk jd pnyanyi yg bjaya..diorg ktuk2 adik camtu pn diorg bknnya dpt pe2...diorg x femes pn...at least adik dh ada single adik sndri skrg..dh kuar hotfm..putrafm..dh wat performance kt mrata tmpt..diorg?sapa pn xknal diorg..igt Allah sntiasa brsama kita...so jgn sedih2 ye!BE STRONG najwa!

Nurul Faizah said...

saba je lahh sis :) lg2 org yg bru mcm sis niy , ade je org yg dengki . terpakse laa hadapi sgle kontrovesi . takyah hirau sgt ape yg dyorg kutuk , teruskan perjuangan anda ! GOODLUCK :D

Paan said...

jangan risau najwa...nk kta kt awk jahil padahal die jahil murakab(jahil bertingkat-tingkat).memang boleh pegi jahanam la sape yang kutuk NAJWA LATIF...

LurvelyLavender said...

sabar k najwa.. ingt je psnn kak iza awk tu k.. n trust urself that u cn do better wth or wthout their craps.. ape2 pun, slalu brpgng pd prinsip dr utk lakukan sgalanye krana Allah n ikhlas k..

dun b sad dgn ape yg org2 kate.. psl pronounce slh ke ape ke.. dun worry dear bcuz there's always a space for u to improve.. insyallah..

akhir kate, fight for ur rights!

donut blup blup said...

relaxlah dik najwa... pekak kan tlinga, butakn mata, keraskn ati... 2 lah ramuan org yg brjaya... ramai lg pminat adik kat luar sne... dorg cemburu sbb die xblh jd mcm adik yg jd sebutan org ramai... so dorg memaksa otak utk brfikir mcm ne nk jd sebutan org ramai n now dorg create FB giler 2 utk jd popular gak.. huahuahua... =) rsenya dorg yg xmatured kot... pepn gud luck ye.. Allah sntiasa brsme org yg bnr... insyaAllah =)

nabilah said...

ala kak dorg ni kadang2 sebenarye jeles ngan akak tu ,
akak sba je la

walau ape pun sye tettap akn sokong akk

:)

RyDz Ks said...

dik najwa..i'm a huge fans of taylor swift..if u need something to be inspired akak ase u shud watch taylor swift nye talk show kat utube. sbb its inspired me so much..i hope it'll inspired you and help you to faced all those mean and pathetic people out there yg nak tgk adik jatuh.. i hope it'll helps. kalo x banyk sikit pon jadi la ye..hehe.. i wish you the best of luck in you're career eh..

Unknown said...

lets think positive . like others said ; nak kenal diri kita sendiri dengan lebih dekat , is from your own enemy :)

MiszNoRuL said...

salam,
there u goes.. ramai yg sokong najwalatif.. infact menambahkan peminat kan?

yg haters tu tk datang sini ke bagi komen skit since dh femes kan? just my 2cents la..

to najwalatif, be strong!

n0rbalkish said...

n0 w0rries...0rg2 cmtuh mmg xpnh puas ati ngn 0rg len~ =) keep m0ving! dulik ah ape 0rg nk ckp...pasneh make sure jgn lupe diri tyme lagu2 cmtuh tau! hahahahahaha~ =)

Anonymous said...

Najwa, orang tua-tua kata 'seorang yang benci kita, dua orang lagi yang sayang kita'. Jadi, imagine. Kalu orang tu benci Najwa, ramaiiii lagi sayang Najwa. 2x ganda. And, lagi banyak orang kutuk Nawa, lagi banyak pahala yang Najwa dapat. Ok. Be strong!

wafirafi said...

don't give up...
hidup ini biar terus kehadapan...
insyallh org yg suka lebih rami dri org yg membenci..
good luck!! friend..=)

Puan NisaKhaidir said...

buat dek je la dek. depa tu full of jealousy in their dumb heart. huhuh.. yang penting enjoy. idop org johor! *eh! tetibe!* heheh :)

kiema nordin said...

sabo jegg lha .

LMJ said...

ek eleh..kecoh ar dyeorg tu..nie mesty dyeorg cemburu..~sabo jela~
hoihoi org yg suke kutuk2 org nie..ape barang pkai "facebook" ."face-to-face" la..
simpati aq tgok org2 mcm tu..dyeorg nmpak salah org je..salah sdiri tk nmpak..
chayok2 najwa :D

Nuraishah azzan said...

ish3!dala tayla layan org cam uh.org cam uh perut die taks edap1perut die skit tgk org lebih.abaikan je org cam uh.pape pun najwa jgn mengalah k?kiteorg ume sokong najwa!chaiyok!

maira said...

Dear Najwa latif.
hanya dua sebab orang membenci kita.
kita tak macam dorang dan dorang mahu menjadi seperti kita.
move forward. forget it. (:

Puan Nurul said...

najwa,be strong k....
ramai yg menyokong dan kagum dgn bakat yg awak ada.. peduli la kat dorang...biasa la...PHD kan? hahaha.. ala..jgn tension2.. yang penting fokus kat pelajaran awak dan bidang baharu yg awak ceburi ni.. buat sungguh2. buktikan yang awak ada 'sesuatu' berbanding dorang yg takde apa2 tapi cakap lebih2.. mcm tin kosong.. huhuhu...

Adlin Safiah said...

dorang tu sape nk judge org..dorang tu mmg sewel kot agaknye..dorang x dpt nk membezakan antara perkare yg baik n burok!mungkin mereke masih lagi bute or wtvr!anyway..i love najwa latif so much!you are my idol!

IEjAfrIzA nOrdIn said...

dugaan dunia glamor...klu xleh nk hadapi mknenye blum bersedia nk jd org glamor...need to be strong mentally...bkn senang nk jd org glamor...

nasrul yazi said...

saya xdak stju pe yg mrka katakan kpda najwa!!!awk mmg bguz!!klau xmnat 2 jgan kta kt owgg!!!dia ingt dia 2 bgus sngat ke??

MunirahJDin said...

hai akak , whddup ! sy suker at statements akak tue . bgitu berani . syabas kak . ermm , sy hrp akak bnyak bersabar dengan semue tu yer . yg penting , suara akak sedap . oke ..
luv yah !

Anonymous said...

Sabar je lahh . Actually diorang jeles tuu . Eja parents pon tak betol , lagi nak kutuk kutuk orang kannn .

LOFA KARNALIS said...

salam...i think, people did that because they are not in your shoes and they felt jealous because they couldnt be in your shoes..:) bertabah girl..:)

aienH said...

kak najwa , be strong ya ? peduli apa kata org , ta penting , ape yang penting , GO2 with ur beatiful smile . btw , kak najwa mempunyai suare yang merdu lgi cantik . smile always . =]

Ana Liya said...

jgn bimbang ! sy masih minat dn support kak najwa!

Farrah izzamuddin said...

saba akak najwa.........

akuzow said...

diorg jeles tue... yupp, positive... jgn down ye adik najwa, yg x suka adik mgkn 3-4 org je, tp yg suka adik de beratus ribu n mgkn berjuta... all the best ^_^

yaya said...

najla,,don't give up..dyowg tu jeles n xtau sape diri kiter....biar dyowg ckp ape2pon...kte dpt phle,dy dpt dose...lame2 penat la tu...mybe dyowg tu nk glamor sbb tu publish cmtu...rmi yg sokong najwa..all d best syg..<3<3<3

Unknown said...

"Pada akhir zaman akan terjadi tanah runtuh, rusuhan dan perubahan muka. Ada yang bertanya kepada Rasulullah; "Wahai Rasulullah bila hal ini terjadi?" Baginda menjawab; "Apabila telah bermaharajalela bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi-penyanyi wanita" * Ibnu Majah*

Unknown said...

aku cipta gmail ni pun especially utk hentam maki org2 bertudung yg tak pandai jaga aurat. lebih baik mati je atau minum arak terus atau makan babi dr menyanyi & pakai tudung.

bodoh punya org.

AMIRAH ASYIKIN said...

salam , najwa , be strong kay ?
"Fighting has been enjoined upon you while it is hateful to you. But perhaps you hate a thing and it is good for you; and perhaps you love a thing and it is bad for you. And Allah Knows, while you know not."
(Al-baqarah : 216)
Trust that there is a reason behind every single thing that happens. There is a reason. There is always a reason. There always will be.
btw , i'm new here , love ur song n voice (: toodles

Anonymous said...

Sabar lah ye, dunia ni, setiap manusia ada penyuka dan ada pembenci, Allah akan setiasa bersama dengan orang2 yg bersabar. Aminn.

kak qiss said...

bebudak tu sume jeles la tuh..sore depa x sedap..kalo akk dapat dear..akk cili2 mulut depa..baru setahun jagung,ade hati kutuk org..cermin dri tuh..sabar tau..jgn cecedih..akk sokong awak..hihi..(akk very da excited)..

Unknown said...

Dear Najwa;

Jangan la susah hati dengan kutukan² itu. Semua tu adalah dugaan bagi insan² yang akan berjaya. Insya Allah, satu hari nanti pastinya diorang sedar akan kemampuan Najwa. Jangan bersedih ye ! Akak sokong Najwa dari belakang.

p/s: love your voice (",)

www.anastasyea.com

afi@fiq said...

be strong k..
rmai lg yg sokong adek..
abaikn je "mreke2 yg mngambil berat" uh..
slmt hr rye..!
=D

Unknown said...

dugaan2 ade je yg sakit ati bile ngok org lean berjaya....anyway good luck u have cool song

Anonymous said...

sabarlah.....mmg manusia cmtu .....teruskan minat awk.....huhu

amira ramizan said...

salam.
bit late to talk about it. tp xpelah, nk juga ckp.
people who talk about others ialah org yg POOR and LOSER. org yg x maju dik.
so, let make yourself be richer and great among them.
talk cheap biase lah tu. they have nothing but only a big mouth.
just let them be what they want.
u, yourself r the best for u. goodluck! :)

A.M.I.E.Y.N said...
This comment has been removed by the author.
A.M.I.E.Y.N said...

sdeyh kn klaw ad org bwad mcm tu pd kte ?
but only Him can judge ,
so sabar yea kawan :)

nuriyliamalek said...

cool adek.junior nk hentam senior?mmg takan lah!be strong girl.ade 29 ribu yg support awk.but,diorang?t8 cre najwa :)

chegu abbas said...

assalmualaikum adik najwalatiff saya seorang peminat setia adik sebelum adik jadi artis sehingga adik jadi artis semua lagu-lagu yang adik cover saya download n CDkan untuk layan setiap hari tak dengar tak sah.

Gini adik biasalah bukan dunia artis saja akan ada perkara sebegini, bidang-bidang lain pon sama. orang-orang yang macm tu semua orang pemikiran hanya dalam sebuah kotak gelap dan dikelilingi oleh orang seangkat dengannya. Tak pe adik perjalanan adik masih jauh, saya pon pernah terlibat dalam bidang ini macam-macam kita kan jumpa contoh depan kita baik belakang macm ape tah itu lah realiti yang akan adik tempuhi.
Apa-apa pun disini saya harap adik mampu menempuhi segala rintangan dan jangan lupa rezeki kita itu datangnya dari ALLAH biarlah orang nak cakap ape pon. Dieorang kutuk-kutuk adik pon bukan dapat apa yang untung adik =) sekian.
Kalau ada masa terluang datang lah ke blog saya.
wassalam.....

@biera said...

Beetol lha..Allah sntiase de tok hambe2nye..Dorg jelezz je sbenrnye x famous cm Najwa..Kuatkan iman..Kuatkan ibadah jugeee..Peaceee..;)

mizmarmalade said...

Be strong girl... Just ignore them... Selagi apa yg Najwa wat tak salah, just go on... Masih ramai yg support Najwa, take it as a challenge for you... I believe you can go far in this industry dear, ALL THE BEST NajwaLatif :)

feeza macho said...

saba yehh :)

suka najwa yg suka senyum :) nampak pon macam peramah .juga jaga aurat .jgn berubah menjadi yg lain :)


najwa tha best ;)

MISHKYLA said...

biaq ja depa tu...
depa dengki kt adik la tu...

kegembiraanku Izwan said...

dear najwalatiff...dont bother with them...suma tuh dengki semata-mata,just take it easy n cuba baiki kelemahan...
seriously i'm very amaze wif u when first time i see u live during muzik-muzik second week...congrates wif ur achievement...AMAZING...good luck

just a girl... said...

alah buat bodoh je lah....just continue with what you are doing..Im from Singapore and I have been watching ur videos..keep up the good work!!!

Fareez said...

yup..ni dikira cyberbully...btw...bgus sgt ke dorang smpai nk menilai org sbelah mata...siapa diorang..? err...ce ckp english kau yg "bagus" sgt tuh...meyh den donga...to my sis Najwa..don't give up..what ever they say..they can't stop you..it's your life...keep moving forward...yg ske ngejek tuh..ingat beb...don't judge book by its cover...amarann kerasss...!!

Fareez said...

yup..ni dikira cyberbully...btw...bgus sgt ke dorang smpai nk menilai org sbelah mata...siapa diorang..? err...ce ckp english kau yg "bagus" sgt tuh...meyh den donga...to my sis Najwa..don't give up..what ever they say..they can't stop you..it's your life...keep moving forward...yg ske ngejek tuh..ingat beb...don't judge book by its cover...amarann kerasss...!!

Irfan Lew said...

Assalamualaikum .. mungkin sy agak terlambat utk meninggalkan komen pd kamo najwa .. 1st arini sy dh thu satu perkara .. sy mmg bkn bloggers yg hbt,sbb xde apa pn d blog sy .. :),sy create blog tnpa tujuan,ari ni sy dh thu yg sy create blog supaya sy blh follow blog kamo .. 2nd tahniah, sbb najwa dah berlari sejauh ni .. insyaALLAH semuanya akan baik2 aje .. pedulikan pandangan negatif org,btl ckp rakan2 blog,twitter ,fb & sbgnya .. org akn berckp ttg kita,bila dorg ada hasad dengki,dan xmampu mnjd spt kita .. tp dorg xpnh pikir kalo dorg yg d beri peluang utk berada d tempat najwa, jika di kata mcm 2,ape rasanya kn ? manusia xpnh sng jika ade org lbh dr dia.. tp syukurlah sy dan sume peminat2 najwa yg awesome xde pn sikap hasad dengki mcm 2 .. kami dibelakang akan terus memberi sokongan seadanya kpd najwa .. sy br saje tgk sume post2 najwa d blog n d facebook .. ia satu perkembangan yg baik .. seorang gadis yg br berusia 17 thn mampu wat lbh dr kemampuan yg sepatutnya .. ALLAH 2 Maha Adil, setiap org rezeki telah pn d tetapkan olehNya yg Maha Agung, so ini mmg rezeki wat najwa .. gunakan peluang ini sebaik mungkin .. teruskan melangkah dan berlari .. semoga satu hari nanti najwa akan sampai ke destinasi yg najwa idamkan .. sy dan peminat najwa yg lain akan terus mendoakan kejayaan buat najwa .. pejam mata dan najwa tahu apa yg najwa mahu .. walaupun kata2 ini tidaklah bergitu hebat tapi sy rasa ia cukup wat najwa rasa senang hati dan sedikit tenang .. teruskan mencipta dan menyanyikan lagu2 yg hebat .. apa2 pun .. jadi r yg terhebat di mata kami semua peminat anda .. good luck NAJWA LATIF & IKA LATIH !

Anonymous said...

Dear Najwa Latif :) bawa bersabar ye, selagi kita masih hidup. orang tkkan senang bila tgk kita di atas. orang mesti akan ada perasaan ego dan cemburu. so teruskan lah dgn impian najwa tuh ye. ez sentiasa menyokong najwa :D

arm andrian said...

sabar k Najwa Latif :D abaikan je manusia2 yg nk mjatuhkn awk tu :)actually dorg jeles je tu .

Unknown said...

sabar lh k deary. dugaan tuhan.. cemburu dgn najwa lah tu..ader sore sdp n da feymes mse skolah.. biase lh tu kn..
btw, akk ske tgk najwa kt tv cz humble jer.. keep it up! ^^.

bb said...

sabar banyak2 dik..hehehe orang berbakat bakat memang selalu akan dihina, dicaci dan dimaki :) (true story). Lagi banyak cacian, buli2an yang kita dapat, maksudnya whatever you're doing now is in the right path. You cant have success without some people hating and trying to pull you down sayang :)

you have to make a choice..10 orang hating you or 29k supporting and loving your art :)..so far, i think you make a wise choice :)

Good job!



Unknown said...

juwa saye rase orang itu mesti slh seorang yg juwa knl.. mungkin2 member kelas juwa tu yg jelous kt awak.. ni laa orang kite, orang baru nak maju kite dh dengki.. Malaysia rugi ada insan seperti mereka yg kutuk awak tu.

AmiRuL zikRy said...

Kak Najwa sabar okay. Manusia mmg ak lepas dari perasaan hasad dengki. So, jgn berputus asa kay. Semoga lebih maju ke hadapan. :)

«Oldest ‹Older   201 – 303 of 303   Newer› Newest»